صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::بخش قرائت قرآن
::قاریان ایرانی
::گروههای تواشیح


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: منصور دلفی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 11
بازدید کل : 36406
تعداد مطالب : 22
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


دریافت كد ساعت







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


نشانه های قرآن در عصر جدید

معجزهء علمي قرآن كريم در چندين بُعد و چند ميدان براي دانشوران قابل ظهور است:

در لفظ و بيان قرآن؛

در إخبار قرآن از امور غيب و خبرهاي آينده؛

در قوانين و برنامه هاي قرآن به عنوان سنگ بناي شريعت اسلامي؛ و در بسي از ابعاد ديگر...

اما اين كتاب بيشتر به حوزهء اعجاز علمي قرآن پرداخته است.

اصطلاح «اعجاز علمي» در عصر ما بيشتر براي بازتاب اكتشافاتي در عرصهء علوم تجربي و حسّي به كار گرفته شده كه آياتي از قرآن، پيشاپيش آيينه دار آن بوده است.

آنچه اعجاز علمي قرآن را از ديگر انواع اعجازي آن متمايز مي سازد، اهميت بيشتر اين مبحث نسبت به ديگر وجوه اعجازي قرآن نيست بلكه اهميت و جاذبهء پيام و اعجاز روحي و انساني قرآن كه در طول قرنها امت اسلامي را به سوي خود كشانده است پيوسته بيشتر از ديگر ابعاد آن بوده و خواهد بود.

پس در واقع تمايز اعجاز علمي قرآن با ديگر ابعاد اعجازي آن در مصداقيّت علوم تجربي است؛ مصداقيّتي كه نزد بعضي در مقايسه با ديگر ميادين معرفت بشري تا مرز مطلقيّت جلو رفته است. اين مصداقيّت بر اين پايبست استوار است كه علم تجربي توانسته است در قلهء هرم معرفتي عصر ما قرار گرفته و در هر آنچه صحيح يا در نهايت خطا آلود مي باشد، جامهء مرجعيت را بر تن كند.

كوشش اين كتاب معطوف بر آن است كه با ارائهء تفسير تطابقي آياتي از قرآن با اين مرجعيت ـ كه هم اكنون به بخش واقعي ملموسي از زندگي مسلمانان و غير آنها تبديل گرديده است ـ تعاملي منطقي برقرار كند.

با اين وجود، كتاب حاضر تفسير علمي قرآن كريم نيست. مأموريّت تفسير علمي، توظيف همهء معارف در دسترس انسان در هر عصر و در همه زمينه هاي علم ـ اعم از پژوهشي و تطبيقي آن ـ براي بهتر فهميدن متن قرآ ن است . بنابراين، تفسير كوششي بشري براي حسن فهم دلالتهاي قرآني است.

در ميدان تفسير، مفسر اجباري ندارد تا فقط از حقايق علمي سخن بگويد بلكه مادام كه او با نيتي پاك به عرصهء تفسير كلام الله قدم مي گذارد، و مادام كه او به علوم آلي لازم در عرصهء تفسير قرآن مجهز است، مي تواند از همهء حقايق، نظريات و دريافتهاي خود كه چه بسا كثيري از آنها نسبي بيرون مي آيند، در كار تفسير بهره گيرد. در حالي كه حوزهء اعجاز علمي، منطقهء چلنج و تحدّي است.

پژوهشگر قرآني در گسترهء اعجاز برآن است تا براي قاطبهء مردم ـ اعم از مسلمين و غير مسلمين ـ ثابت كند كه كتاب نازل شده قبل از هزار و چهار صد سال بر پيامبري امّي و بر امّتي كه غالب آنان نيز امّي بوده اند، حاوي حقايقي از جهان هستي است كه بشر بعد از قرنها و پس از تلاشهاي دامنه دار، به كُنه آنها پي برده است.

نكتهء مهم در اينجا اين است كه به عكس تفسير، در جايگاه اثبات اعجاز جز حقايق علمي قاطعي كه علم به كرانهء قطعيت آنها رسيده است ديگر مقولات به كار برده نمي شود؛ چه اگر فرضيه ها و نظريات در معرض تغيير و تبديل، در اين عرصه به كار برده شود، قضيهء تحدّي با چالش رو به رو شده و از اساس متزلزل خواهد گرديد.

بنابراين، سعي مؤلف در اين كتاب بر آن است تا اين حقيقت نشان داده شود كه علم همه جا به دنبال حقايق قرآن در حركت بوده و اخبار و حقايق قرآن در عصر انفجار معلوماتي، در حال تجلّي است.

گفتني است كه آيات قرآن در زمينهء كَوني از هزار آيه تجاوز مي كند كه بنده در مباحث مطرح شده، بيش از دوصد آيه در اين ارتباط را با استناد به مراجع موثق، به بررسي گرفته ام. اين مباحث عمدتاً عرصهء انسانشناسي، علوم نجومي، عرصهء جيولوجي، عالم ارواح، علم اقتصاد، علم زيست شناسي و جلوه هاي ديگري از علوم مختلفه يي را در بر مي گيرد كه ره آورد بشري در آنها منطبق با معارف و مفاهيم قرآني است.

با اذعان به اينكه آيات قرآنيي كه از كائنات، ساختارها، پديده ها و تطورات آن سخن مي گويند، در سياق إخبار مستقيم علمي به انسان قرار ندارند از آن روي كه همهء اينها به اجتهاد و پژوهش خود انسان در گذار قرنها واگذاشته شده است؛ و با اذعان به اينكه همهء اين آيات در مقام استدلال به قدرت آفريدگار بزرگ در عرصهء ابداع، ربوبيت، اقتدار او بر اعاده و باز آفريني و احاطهء كامل وي بر امور عالم نازل شده اند؛ آري! با اذعان به اين و آن حقيقت اما البته معارف مرتبط با اعجاز علمي، پيام روشن همهء آنهاست.

همين بُعد مشخص از قضيه است كه مؤلف در اين كتاب همه جا آن را به مثابهء يك هدف راهبردي دنبال كرده است.

 

 



نوشته شده توسط منصور دلفی در دو شنبه 28 مرداد 1392


بزرگترین قرآن جهان

یکی از خوشنویسان کشور افغانستان در تلاش برای نشان دادن میراث غنی کشور جنگ زده خود اقدام به خوشنویسی بزرگترین قرآن جهان کرده است که این قرآن چندی پیش با حضور تعدادی از مقامات افغان رونمایی شد.

محمد صابر یاقوت حسینی خطاط بزرگترین قرآن جهان اظهار داشت: رونمایی از این قرآن بزرگ فرصتی برای یک هنرمند افغان است تا هم استعداد خود را و هم ابعاد مثبتی از اسلام را به جهان نشان دهد. حسینی طی 5 سال با 9 دانشجو روی این قرآن کار کردند تا بزرگترین نسخه از قرآن کریم را خلق کنند. این کتاب بسیار بزرگ 28/2 متر در 55/1 متر است. پیش از این قرآنی به ابعاد 2 در 5/1 متر در تاتارستان روسیه رونمایی شده بود.

این نسخه بزرگ از قرآن 500 کیلوگرم وزن داشته و 218 صفحه آن از کاغذ و پارچه تهیه شده است که در یک جلد چرمی قرار گرفته است. جلد آن نیز از پوست 21 بز به ارزش یک میلیون دلار ساخته شده است.

اگرچه کار طراحی این قرآن در سال 2009 به پایان رسید، اما خوشنویس آن را رونمایی نکرد تا مرکز فرهنگی که قرار است این قرآن را به نمایش بگذارد تکمیل شود. این نسخه از قرآن اکنون در مرکز فرهنگی "ناصر خسرو بلخی" در قابل به معرض نمایش گذاشته شده است.

این خوشنویس افغان با اشاره به این که طراحی و خوشنویسی بزرگترین قرآن جهان همواره برای وی یک رویا بوده است گفت: نوشتن قرآن یک مزیت دارد و نوشتن بزرگترین قرآن یک مزیت دیگر دارد و آن نشان دادن بزرگترین احساسات درونی قلبتان نسبت به قرآن است. اگر فردی یک قرآن بزرگتر نیز بنویسد من خوشحال خواهم بود چرا که این اقدام را خدمتی به اسلام می دانم.

مرکز فرهنگی "ناصر خسرو بلخی" در دهه 1980 در کابل ساخته شد و زمانی دربرگیرنده 50 هزار کتاب، یک مرکز پزشکی و آموزشگاه های هنری چون فرش بافی بود، اما این مرکز در جنگ داخلی افغانستان و حکومت طالبان تخریب شد. بنیانگذار این مرکز پس از حمله آمریکایی ها همراه دخترش فرخنده زهرا نادری که ازنمایندگان پارلمان افغانستان نیز هست آن را همراه با یک کتابخانه کوچک‌تر بازسازی کردند و اکنون این مرکز دربرگیرنده بزرگترین قرآن جهان است.



نوشته شده توسط منصور دلفی در دو شنبه 28 مرداد 1392


کوچکترین حافظ قرآن کریم

 

«عبدالرحمن فارج» کودک سه ساله الجزایری در حال حاضر کوچک ترین حافظ قرآن کریم در سراسر جهان به شمار می‌رود.
«عبدالرحمن» قرآن را از زبان مادر خود و نیز از طریق تلوزیون حفظ کرده است. لقب وی «مسرور» یعنی «خوشحال» است. او قرآن را تقریبا کاملا صحیح و بدون اشکال می‌خواند و حتی کوچکترین و ظریفترین قواعد و احکام قرائت قرآن را نیز رعایت می‌کند.

پدر و مادر وی در مورد برخی اخلاق و رفتارهای جالب او می‌گویند: بیشتر کودکان هنگام بازی شاد و خندان هستند اما «عبدالرحمن» وقتی صدای قرآن می‌شنود شاد می‌شود و لبخند می‌زند و زبان باز می‌کند.


مادر «عبدالرحمن» طي گفت‌وگویی با روزنامه الشروق الجزایر در مورد چگونگی حفظ قرآن توسط فرزند خردسالش می‌گوید: وقتی باردار بودم، قرآن تلاوت می‌کردم و هر هفته روزهای جمعه سوره مبارک «کهف» را می‌خواندم و هر روز هم دو سوره «ناس» و «فلق» و نیز سوره «ملک» را می‌خواندم.

وی در ادامه این گفت‌وگو افزود: بعد از تولد «عبدالرحمن» نیز هر روز با پخش صدای قرآن، گوش و جان او را با کلام الله مجید آشنا می‌کردم. علاوه بر آن ذکرها و دعاهایی که از پیامبر اکرم، حضرت محمد (ص) به عنوان مستحبات و یا حتی وظایف روزانه به ما رسیده را بر او می‌خواندم تا اینکه او با صدای تلاوت آیات قرآن و زمزمه‌ای ذکر «الله» به خواب می‌رفت.



نوشته شده توسط منصور دلفی در دو شنبه 28 مرداد 1392


:: متن زیارت ال یاسین
:: علت اهميت زيارت عاشورا و فوايد آن چيست؟
:: قرآن و کامپیوتر
:: تصاویری از گروه تواشیح آل یاسین اهواز
:: *ورود امام زمان "عج الله تعالي فرجه الشريف" ممنوع*
:: زندگی نامه استاد عبدالباسط
:: نشانه های قرآن در عصر جدید
:: بزرگترین قرآن جهان
:: کوچکترین حافظ قرآن کریم
:: ادعیه سی روز ماه مبارک رمضان
:: دعای افطار
:: دعای شهر رمضان
:: فعالیتهای ماه مبارک رمضان
:: تلاوتهای حاج علی اکبر ملک شاهی
:: تلاوت قرآن حاج رضا محمدپور
:: معرفی گروه ممتاز تواشیح آل یاسین اهواز





به وبلاگ گروه تواشیح آل یاسین اهواز خوش آمدید. تماس با ما: 09163091371




:: آذر 1392;
:: آبان 1392;
:: شهريور 1392;
:: مرداد 1392;
:: تير 1391;
:: اسفند 1390;

آبر برچسب ها

قرائت قرآن , حفظ قرآن , ترتیل , حاج محمدرضا محمد پور , گروه ال یاسین- تواشیح- قرآن-کامپیوتر-گروه تواشیح -گروههای قرآنی ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by allyasin.tavashih